بایگانی

بایگانی برای دسته ی ‘نوشته های غیر رسمی’

تا من باشم با ایرفرانس پرواز نکنم

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۴ دیدگاه

حکایت من و پرواز ایر فرانس

چند سالی بود که شرکت هواپیمایی فرانسه به ایران پرواز نداشت ولی همچنان هر از گاه گذر ما به پاریس می افتاد و محبور به استفاده از ایرفرانس هر بار هم ماجرایی داشتیم . با شروع پروازها به ایران خانم معتمدی عزیز که معمولا بلیطهای ما را زحمت می کشند ایرفرانس را پیشنهاد کردند با توجه به زمان انتظار میان دو پرواز در مقایسه با هواپیمایی ترکیه جذاب تر بود پروازهای عربی هم که اساسا در لیست من نیست حتی اگر مجانی باشد. پول به دشمنان قسم خورده ملتم نمی دهم.

IMG_7369[1]
خلاصه اینکه بلیط ایرفرانس برای ما صادر شد و انتظار دو پرواز هم ۴ ساعت بود که معقول است
از مونترال تا پاریس خوب بود و مشکلی نبود جز اینکه اتوبوس اوردند و باید از هواپیما تا ترمینال را اتوبوس سواری می کردیم ده دقیقه ای هم راه بود از بس این فرودگاه وسعت دارد.

در قسمت دوم سفر چشمتان اما روز بد نبیند و انچه بر سر ما امد در ابن سفر از ساحت با سعادت شما دور باد.
در فرودگاه پاریس در گیت مربوطه از دو ساعت قبل از پرواز یعنی ساعت ١٠ نشسته بودیم و نزدیک ساعت ١٢ بود که از خواب پریدم یعنی ساعتی که قرار بود زمان پرواز ما باشد دیدم هیچکس در گیت نیست. با اضطراب سری چرخاندم و به دنبال کشف ماجرا بودم که دیدم یکی از کارمندان ایرفرانس به زبان شیرین فارسی برای زوج سرگردانی توضیح داد که گیت عوض شده است به شماره ٣٩ بروید . جوابم را گرفتم و نفس راحتی کشیدم. بار و بنه را برداشتم و به سمت گیت رفتم و ان خانم هم پشت سر بنده برای همان زوج توضیح داد که پروازتان تاخیر دارد برای یکساعت .

ادامه ی نوشته

تجارت ماهواره ای ویزا با چاشنی لمپنیزم

۳ بهمن ۱۳۹۴ ۷۶ دیدگاه

چندی پیش کانالهای ماهواره ای فارسی زبان را مرور می کردم که بر خوردم به یک کانال ماهواره ای عجیب. آقایی با ادبیاتی خاص در برابر دوربین نشسته بود و افراد را برای دریافت انواع و اقسام ویزا و عملا به قصد پناهندگی ترغیب می کرد. فرقی هم نمی کرد چه میخواهید و کجا می خواهید بروید از آلمان تا آمریکا و البته کانادا در چنته این مجری کانال ماهواره ای وجود داشت.

کمی تامل و تحمل ۱۰ دقیقه از برنامه آقای ر دال در کانال ماهواره ای اختصاصی ایشان همه چیز را روشن می کند. فردی است در لوس آنجلس و با اعلام قیمتهایی روی صفحه تلویزیون افراد را به عقد قرارداد برای دریافت ویزا می خواند. مدعی است که قانونی آنها را به آن کشور مقصد می برد و از آنجا فرد می تواند اعلام پناهندگی کند.

اینکه چند نفر به دام وی افتاده اند نمی دانم. اینکه برای کسی ویزا می گیرد یا خیر را هم نمی دانم. آنچه برایم جالب بود اعلامیه روی صفحه ایشان در مورد کانادا بود به این مضمون که:

مهاجرت به کانادا؟ اکازیون بر اساس نخست وزیر جدید کانادا ویزا آزاد و تبدیل به پناهندگی بهمراه بلیط ۶+۹ میلیون تومان

دوستی داشتم در دوره جوانی که هر گاه خیلی تعجب می کرد سخن از سبز شدن کلم بر سر مبارکش می کرد. با دیدن این جمله حال و روز او را و ارتباط سر مبارک با کلم را درک کردم. بیچاره اگر امروز این را می دید حتما مزرعه کلم داشت.

یک بار جمله را مرور کنید سخن از مهاجرت به کاناداست که دست کم خوانندگان این وبلاگ می دانند چه داستان پر آب چشمی است و تنها از کانالهای خاص و در صورت واجد شرایط بودن در برنامه های مهاجرتی ممکن است.

این کلمه اکازیون را نفهمیدم اگر شما فهمیدید به ما هم بگویید ولی مهم نیست چون جا برای سبز شدن کلم هنوز باقی است کافی است دنباله جمله را ببینید که می گوید بر اساس نخست وزیر جدید کانادا.

شما از آن چه می فهمید؟ بر اساس نخست وزیر دقیقا کجای ایشان است. شاید بر اساس دستور ایشان منظور است. آقای ترودو کجا چنین دستوری داده است و آن کدام است اصلا چه گفته است که اکازیون شده است. بماند که این علامه ها روز بعد نخست وزیر را به رییس جمهور کانادا تغییر دادند یعنی آقای ترودو شد آنچه وجود ندارد مانند همان اساسش.

 

delavari1

 

بعد سخن از ویزای آزاد است و بیننده حتما باید این سوال را از خود بپرسد که این نوع ویزا در کدام کتاب قانون نوشته شده شاید ویزای غیر آزاد هم داریم شاید هم منظورش از آزاد در برابر کوپنی است. من هر چه گشتم در اخبار ندیدم کوپن ویزا اعلام شده باشد شاید خبرش در لوس آنجلس پخش شده است و ما نمی دانیم.

ادامه ی نوشته

کریسمس، مونترآلی خلوت، آرام و گرم

امروز صبح از خانه تا شرکت را پیاده آمدم در هوایی دلپذیر و باورنگردنی ۱۵ درجه بالای صفر. ۲۴ دسامبر باشد و هوایی بهاری را تجربه کنی از نشانه های آخرالزمان است. گذشته از هوای عالی خلوتی شهر نیز باور نکردنی است و در ساعت نه صبح خیابان رنه لوک در دانتاون مونترآل باید پر از اتومبیل باشد ولی انگشت شمار اتومبیل در خیابان بود.

میلادمسیح به همه هموطنان و دوستان مسیحی مبارک باد

dreamstime-mtl

ادامه ی نوشته

برای رهایی از دولت محافظه کار من حتما رای می دهم. شما چطور؟

طولانی ترین رقابت انتخاباتی کانادا اکنون به نفس گیر ترین آن هم تبدیل شده است. نظر سنجی ها خبر از یک رقابت سه طرفه نزدیک میان احزاب لیبرال، محافظه کار و ان دی پی دارد اما همچنانکه در انتخابات استانی آلبرتا در سال جاری و نیز انتخابات استانی سال گذشته کبک شاهد بودیم بعید نیست که نتیجه ای کاملا دور از انتظار حاصل این رقابت باشد.

nomoreharper

آنچه مسلم است ۷۰ درصد کانادایی ها دل خوشی از دولت هارپر ندارند و به دلایل متعدد مایلند محافظه کاران از قدرت کنار روند. موضوعاتی نظیر یک بعدی کردن اقتصاد و تمرکز بر اقتصاد مبتنی بر فروش منابع طبیعی به خصوص نفت، ایجاد مشکلات متعدد در حوزه علم و تحقیقات و کم کردن بودجه ها در این زمینه، بی توجهی به موضوع محیط زیست و خارج شدن از کنوانسیونهای بین المللی مربوطه برای سود بیشتر شرکتهای نفتی، دادن امتیازات به شرکتهای بزرگ نفتی آلبرتایی و بی توجهی به زیرساختهای اقتصاد در دیگر بخشها، بدنام کردن کانادا در سطح بین المللی و تبدیل یک کشور صلح جو به یک کشور جنگ طلب و قرار دادن گرفتن در کنار کشورهایی نظیر عربستان و اسراییل، تصویب قوانین خلاف حقوق بشر و نیز منشور حقوق و آزادیهای کانادا در حوزه مهاجرت و تابعیت و ….. از جمله مواردی هستند که مخالفان هارپر بر می شمرند.

هارپر در سال ۲۰۰۶ با شعار شفافیت و مسوولیت پذیری وارد عرصه رقابت شد ولی نشان داده است در ۹ سال گذشته که به آنچه ادعا کرده است به هیچ وجه پایبند نبوده است. دولت هارپر به خصوص با مقوله مهاجرت مشکل اساسی دارد و برای مهاجرین بدترین انتخاب است. نخست وزیری که از عبارت old stuck canadians استفاده می کند عملا نژادپرست است و کانادایی ها را دست کم به دو دسته با حقوق متفاوت تقسیم کرده است. از نظر او ما همه شهروندان درجه ۲ کاناداییم که بنا به ضرورتهای اقتصادی و یا اشتباه سیاستهای پیشین در این سامان حضور داریم. این نکته را از آن جهت تذکر دادم که برخی دوستان مهاجر و گاه هموطن خود را تافته جدا بافته از دیگران می دانند و تصور می کنند که با توجه به قدمت حضور و یا دیدگاههای سیاسی و یا مذهبی متفاوت با سایر هموطنان در حاشیه امن هستند و از گزند سیاستهای ضد مهاجر هارپر در امانند.

اگر هارپر بار دیگر نخست وزیر کانادا بشود و دولت اکثریت در اختیار داشته باشد دیری نخواهد پایید که کانادا کشور مناسبی برای ایرانیان مهاجر نخواهد بود. ادامه ی نوشته

پاسخ به سوالات و شرکت در بحثها در گروه فیسبوکی ؛همه چیز درباره مهاجرت؛

۳ مرداد ۱۳۹۴ ۱۷ دیدگاه

دوستان عزیز به اطلاع می رسانم که به دعوت مسوولین گروه فیسبوکی همه چیز درباره مهاجرت در فیسبوک این افتخار را پیدا کردم که گاه گاه در آن صفحه وارد بحث شده و یا پاسخگوی برخی سوالات باشم. از شما دعوت می کنم به این گروه بپیوندید و مطالب خود را مطرح کنید به این ترتیب مورد استفاده دیگر دوستان نیز خواهد بود.

برای عضویت در گروه اینجا کلیک کنید 

موفق باشید

Deporting refugees who are now permanent residents for visiting their home country

۲۱ اسفند ۱۳۹۳ Comments off

A new, dangerous step taken by Harper against the Canadian immigrant community

Ali Mokhtari

Deporting refugees who are now permanent residents for having visited their home country

In the last days of February, we heard the news that the Canadian conservative government is doing its best to revoke the status of those permanent residents who entered Canadian soil as refugees years ago but have visited the country from which they fled, tried to renew their original passport, or even went to a third country using that passport. Consequently, these refugees are going to be deported. Please see an article in Toronto Star in this regard here.

IMG_1639

Some of the people who have experienced this new conservative policy against immigrants and are the subject of deportation have been living in Canada for years and have families, even in some cases a Canadian spouse, and a successful job or business.

I am going to talk about this issue in the following four sections:

  • Legal aspects

According to the regulations, anyone who is outside his homeland and fears being prosecuted for having returned to his homeland can seek asylum. According to the Geneva Convention, the fear of prosecution should have a reasonable basis, and the reason for prosecution should involve one’s race, nationality, membership in a specific social or political group, or specific political view. In some cases, the convention is interpreted more openly. For instance, in Canada, it is recognized that women may be prosecuted and punished just because they are women in certain countries. In any case, what really matters in this regard is the risk menacing the asylum seeker. Any untrue statement or any action or behavior showing that the initial statement was not true can cause one’s refugee status to be revoked, which is called cessation. ادامه ی نوشته

توصیه های یک تازه وارد

۱۶ بهمن ۱۳۹۳ ۶ دیدگاه

دوستی نوشته است:
امروز حدود یک ماه از ورود من و همسرم به کانادا میگذرد.چیزی که باعث شد اینجا بنویسم بیان مقداری از تجربیاتی هست که در این مدت اینجا به دست آوردیم و شاید بتونه به دیگر دوستانی که تازه قصد ورود به کانادا را دارند کمک کنه.
اول از همه بد نیست مقداری از شرایط خودمون را برای شما بگم که من و همسرم هر دو مقدار نسبتا مناسبی زبان میدونیم و همچنین اقوام نزدیک زیادی در همین شهر داریم که واقعا کمک زیادی از هنگام ورود ما تا حالا برای ما انجام دادن و باید ازشون تشکر کنم.
اما نکته ای که قصد دارم به اطلاع دوستان برسونم این هست که اینجا سیستم تمام زندگی واقعا با ایران متفاوته از یک خرید ساده از سوپریه محل گرفته تا ثبت نام در مراکز آموزشی و حتی باز کردن حساب در بانک.
پس حتما قبل از لند کردن به هر طریقی که میتونید در باره نحوه زندگی و گذراندن امورتان در اینجا اطلاعات دقیقی را به دست بیارید که درغیراین صورت باید هزینه زیادی را اینجا بدید.
ما قبل از اینکه وارد کانادا بشیم با این قسمت از خدماتی که دفتر کنپارس ارائه میداد آشنا بودیم اما بنا به دلایلی که از جمله آنها هزینه این خدمات و همچنین داشتن بستگان در اینجا بود به استفاده از این خدمات تمایلی نداشتیم اما مطمئنااگر یک بار دیگه به عقب بر میگشتیم و باید تصیم میگرفتیم اینبار قطعا از این خدمات استفاده میکردیم..
در پایان برای همه دوستان که قصد ورود به کانادا را دارند آرزوی موفقیت وپیروزی داریم

وزیر خارجه کانادا ناگهان استعفا کرد

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ۱ دیدگاه

جان برد که از وزرای گلیدی هارپر بود و سمت وزارت خارجه را به عهده داشت در سن ۴۵ سالگی ناگهان از صحنه سیاست کناره گرفته است و می گوید در انتخابات آتی نیز شرکت نمی کند. او که به شکل عجیبی در سنگ اندازی در مقابل پای ایرانیان مهاجر در محدوده ای که در اختیارش بود بسیار کوشا بود از ۱۸ سالگی در سیاست درگیر بوده است منطقه ای از شهر اتاوا را نمایندگی می کرد.

این استعفا بسیار غیر منتظره و رمز آلود است و باید منتظر خبرهای داغی در مورد چرایی آن بود.

هوای بهاری در مونترآل

ده روزی بود که مونترآل سرمای بین صفر تا منفی ۶ درجه را تجربه می کرد و یک برف نه چندان سنگین هم این شهر را سفیدپوش کرده بود. این آخر هفته هوا رو به گرمی نهاد و از جمعه به ۵ درجه بالای صفر رسیدیم و امروز دوشنبه ۲۴ نوامبر هوای ۱۶ تا ۲۰ درجه بالای صفر را تجربه می کنیم. هوا بارانی است و همه برفها آب شده اند و چمنهای سبز بار دیگر نمایان است.

این در حالی است که شمال نیویورک و جنوب انتاریو سرما و برف و بوران سختی را تجربه می کند. گفته می شود امسال نیز کبک نسبت به انتاریو سرمای کمتری را شاهد خواهد بود و برف کمتری خواهیم داشت.

این عکس را از پنجره دفتر وست آیلند گرفته ام.

IMG_4883

سیاست یک بام و دو هوای دولت محافظه کار کانادا: مخالفت با تروریسم اما دوستی با حامیان تروریسم

۱۲ آبان ۱۳۹۳ ۱۱ دیدگاه

این روزها شاهد آشوب جدیدی در دنیا هستیم و پدیده ای به نام دولت اسلامی یا همان داعش که در این سامان آنرا ISIS خوانند. می گویند پولدار ترین گروه تروریستی دنیاست و در اینکه چگونه این همه پول به این گروه تروریستی می رسد هم سخن بسیار است. قوی ترین گمان در مورد منبع تامین مالی این تروریستها که براحتی آب خوردن سر می برند کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان سعودی است. دولت محافظه کار کانادا در این میانه جنگنده های خود را برای بمباران مواضع این گروه فرستاده است و اتفاقا همان کشورهایی که مظنون به کمک مالی به این گروه هستند هم در ظاهر چنین کرده اند اما این ظاهر قضیه است همین دیروز گزارشی منتشر شد که سخن از حضور دیپلماتهای دولت اسلامی در دوحه دارد. نه آن کشورهای عرب سنی مایل به کنترل داعش هستند و نه دولت هارپر در ادعای مخالفت خود با تروریستهای داعش صادق است. برای اطلاعات بیشتر اینجا و اینجا را بخوانید.

 

 

دیگر کشورهای ریز و درشت عرب حامی داعش را وا می نهم و تنها به عربستان می پردازم کشوری که مهد پرورش تروریستهاست و به ندرت تروریستی دیده شده که به شکلی ارتباطی با این کشور نداشته باشد نگاهی بیندازید به لیست دست اندر کاران حمله یازده سپتامبر به روایت گزارشهای رسمی که اکثر قریب به اتفاق آنان از اتباع این کشور هستند. کشوری که کارنامه حقوق بشری آن چندان درخشان نیست و زنان همچنان از حقوق انسانی برخوردار نیستند. کشوری که هنوز قانون مدون ندارد و به صورت بسیار بدوی و قبیله ای اداره می شود. ادامه ی نوشته