خانه > نوشته های غیر رسمی > بیبلوس؛ رستورانی زیبا و متفاوت در مونترآل

بیبلوس؛ رستورانی زیبا و متفاوت در مونترآل

۱۰ بهمن ۱۳۹۰

مدتهاست که فشار کار با توجه به وضعیت پیش آمده که خوانندگان بهتر از من می دانند به گونه ای بوده است که وقتی برای دمی با خانواده بودن و گشت و گذار را نداشته ام و این از تعداد بالای کامنتهای بی پاسخ همین وبلاگ البته هویداست. کانتر سایت عدد ۸۹ کامنت منتظر را نشان می دهد که البته قول می دهم امشب همه آنها را پاسخ گویم. بگذریم؛ روز شنبه فرصتی دست داد تا به رستورانی ایرانی در مونترآل برویم که سالهاست از وجود آن با خبریم ولی هرگز فرصت رفتن بدست نیامده بود.

رستورانی به نام بیبلوس BYBLOS در قلب منطقه زیبای پلاتو که محله ای فرانسوی نشین در شمال شرق مرکز شهر است و بیشتر مورد علاقه قشر فرهنگی؛ استادان دانشگاه و به خصوص هنرمندان مونترآل است.  این رستوران در تقاطع دو خیابان Laurier و Fabre قرار گرفته است. خیابان Laurier برای آنان که پاریس را دیده اند در دم خاطره آن شهر را زنده می کند. خانه ها در این محله به هم چسبیده و متراکمند و در سالهای اخیر قیمت بالایی یافته اند و اجاره نیز در این بخش از شهر گرانتر است.

رفتن به این رستوران؛ دیدن میزهای پر از مشتریان غیر ایرانی و استقبال شایسته مدیر آن که خانمی بسیار خونگرم و ایران دوست بود بدون آنکه مرا بشناسد و یا از قبل دیده باشد برای من بسیار جالب بود (پدیده ای که در رستورانهای ایرانی دیگر به ندرت به چشم می خورد) به خصوص آنکه شنیدم ۲۳ سال است در این محل دایر است. تابلوها و تزیینات زیبای ایرانی و نیز موسیقی ملایم سنتی ایران فضا را بسیار آرامش بخش می کرد و بوی غذای ایرانی به خصوص غذای مورد علاقه من قرمه سبزی (که اتفاقا غذای روز رستوران بود) بر این آرامش می افزود.

هنگام ورود گارسنی فرانسوی زبان ما را به میزی که به تازگی خالی شده بود هدایت کرد و همز مان با تمیز کردن میز از ما با لهجه شیرینی به زبان پارسی پرسید ؛ایرانی هستید؟؛ و با پاسخ مثبت ما بعد از چند دقیقه خانم مدیر با لیست غذای پارسی سر میز ما حاضر شد. لیست غذایی که خود هنرمندانه و با دست نوشته شده بود. او بعد از توضیحی مختصر در مورد غذای موجود از ما سفارش گرفت.

بنده قرمه سبزی سفارش دادم و زیتون پرورده و بورانی و خانم هم دو عدد پیراشکی به این سفارش اضافه کردند با یک قرمه سبزی دیگر اما خانم مدیر گفتند فکر می کنید قرمه سبزی دوم لازم است؟ فکر می کنم برای شما دو نفر یک غذا و این مواردی که سفارش داده اید کافی است. ما که با تعجب به هم می نگریستیم گفتیم خوب!!!!………….  اگر اینطور است ……….مشکلی نیست همان یکی کافی است.

خانم مهربان رفت و ما در تعجب ماندیم که این چگونه جایی است؟ همه جا تلاش می کنند سفارش بیشتر بگیرند اینجا نمی گذارند سفارش بدهیم. گفتیم شاید حکمتی دارد مثلا غذا خیلی زیاد است و خانم مهربان نمی خواهد اضافه خرید کنیم.

بعد از چندی غذا را آوردند و ما دیدیم که غذا چندان هم بزرگ و پر حجم نیست و ما یقینا گرسنه می مانیم به خصوص که ساعت ۳ بعد از ظهر بود و هر دو مای بسیار گرسنه بودیم بنابراین از خانم مهربان که سر میز آمد و پرسید ؛همه چیز مرتب است؟؛ خواهش کردیم که یک قرمه سبزی دیگر بیاورد که فرمودند ؛مطمین هستید؟؛ دو نفری و هماهنگ گفتیم

بله

با دیدن قاطعیت ما قرمه سبزی دوم هم آمد و ما مشغول شدیم و جای شما خالی ……. غذایی به نهایت خوشمزه …..بعد هم چای و دسری که خانم مدیر رستوران قبل از درخواست ما و به عنوان هدیه و به انتخاب خودش آورده شد و اینجا بود که جرات کردیم بپرسیم چرا قبول سفارش دومین غذا برای شما سخت بود و او جواب جالبی داد:

نمی خواهم غذایی که برایش زحمت کشیده می شود و برکت خداوند است ته بشقاب شما بماند و  به زباله دان برود احساس می کردم با دومین سفارش این اتفاق می افتد.

ما البته سربلند بودیم چون تا آخرین دانه برنج را نوش جان کرده بودیم.

برای ما تجربه جالبی بود و گفتم شاید بد نباشد اگر گذر خوانندگان این وب سایت به مونترآل افتاد سری هم به بیبلوس بزنند. جایی که همه چیز ایرانی است به جز مشتریانش.

این هم نشانی و شماره تلفن آن:

le 1499 ave. laurier, Montreal, H2J1H8

۵۱۴۵۲۳۹۳۹۶

 

 

 

  1. ماری
    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ در ۱۵:۵۷ | #1

    ببخشید رستورانش حلال بود؟چون برخی از رستوران های ایرانی مونترال از مواد غذایی حلال استفاده نمیکنند؟

  2. وحيد
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ در ۰۹:۳۷ | #2

    سلام جناب مختاری عزیز
    فوق العاده تشریح کردید انگار خودم اونجا بودم این باعث خوشحالیه منه که یه شخصیتی مثله شما به این معروفیت و محبوبیت اینچنین از ایرانی بودن خودتون صحبت میکنید . حقیقتا از اینکه مول شما هستم ، افتخار می کنم

  3. ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ در ۰۳:۲۴ | #4

    سلام آقای دکتر و ممنون از مطالب زیبا و سرشار از حس ایرانی بودن و ایرانی ماندن شما،این حس به خوبی در ادبیات نوشتاری شما هویداست!

  4. ali
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ در ۱۹:۲۸ | #6

    امیدوارم همیشه خوش و سالم باشید
    به امیددیدار درمونترال
    یعنی میشه!!!!!!!!!!!!

  5. شیرین
    ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ در ۰۷:۵۹ | #7

    سلام جناب دکتر امیدوارم زندگیتون همواره مملو از لحظات شیرین وخاطره انگیز باشه شما مثل عضوی از خانواده ماشدید خوندن خبرهای حاکی از داشتن لحظه های شاد شما خیلی خوشحالمون میکنه سلامتی وتندرستی شما آرزوی قلبی منه پاینده سالم وسربلند باشید

  6. محسن قندهاری
    ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ در ۱۹:۲۳ | #9

    سلام آقای دکتر
    ممنون که ابنقدر زیبا توضیح داده بودیم ای کاش زودتر ما هم به مونترال بیاییم

  7. مسعود محرابی
    ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ در ۱۴:۰۳ | #10

    آخ یعنی میشه یه روز من هم در کانادا رستوران خودم رو داشته باشم ؟
    قول میدم دکتر جان هر چی خواستی برات بیارم البته با این ایده که غذایی که با کیفیت هستش و زحمت براش کشیده شده نباید دور ریخته بشه هم کاملا موافقم
    البته این کار واقعا عشق میخواد

  8. ليلا
    ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ در ۱۸:۱۷ | #12

    خوشحالم براتون
    خدا کنه قسمت ما هم بشه بزودی!!!!!!!!!!!

  9. ویدا
    ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ در ۱۲:۰۴ | #13

    سلام دکتر جان
    امیدوارم که همیشه سرحال باشید بعد از اون همه استرس این ناهار میچسبید امیدوارم وقتی رسیدیم مونترال بتوانیم با خانواده عزیزتان یه ناهار در خدمتتان باشیم گرچه نمی توانیم جبران تمام زحمتهایی که برایمان کشیدید را بکنیم ولی میتوانیم از با هم بودن لذت ببریم به امید دیدار

  10. موکل مشهد
    ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ در ۱۰:۱۷ | #14

    ساعت اینجا ۲ بعدازظهر هست و معده من با خواندن پست شما ارسال پیامهای خود به مغز را آغاز کرد! امیدوارم نهار امروز ما قرمه سبزی باشد چون خیلی هوس کردم!!

  11. آزاده
    ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ در ۰۵:۱۱ | #15

    سلام دکتر عزیزم باخواندن این مطلب خود را کاملا در آن فضا دیدم خوشحالم از اینکه فرصتی به شما دست داد تا در کنار خانواده لحظات خوشی را مزه مزه کنید پایدار وسربلند باشید

دیدگاه ها مسدود است.