خانه > سوالات گوناگون > سوال مهم: وضعم در ایران خوب است, آیا مهاجرت من درست است؟

سوال مهم: وضعم در ایران خوب است, آیا مهاجرت من درست است؟

۲۶ شهریور ۱۳۹۰

دوستان عزیز در ایمیلهای ارسالی در مورد مصاحبه های آنتالیا پرسیده بودند که  چگونه بودند. من اشاراتی در پستهای قبلی کردم  و به طور خلاصه بسیار خوب و موفق بود ولی در مصاحبه های سرمایه گذاری و کارآفرینی بیشتر خواهم نوشت البته در سایت رسمی.

در میان سوالات زیادی که می شود و معمولا از ناحیه افرادی است که می خواهند هر چه زودتر کانادا باشند سوالاتی هم می رسد که احتمالا هر چند متر ولی دغدغه بخشی از متقاضیان است و این یکی از نمونه های آن است:

سوال:
راستش را بخواهید من ۳ ماهی است که فایل نامبر را دریافت کرده ام اما هنوز به مصاحبه دعوت نشدم
واقعیت این است که کمی راجع به مهاجرت دو دل شده ام. اگر راجع به شرایط  خود کمی براتون بگم متوجه منظورم خواهید شد. من ۲۸ سال دارم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مترجمی زبان انگلیسی هستم
مدت ۱۰ سال هم هست که کارمند رسمی بانک هستم. و خدا رو شکر یک آپارتمان و ماشین دارم و خوب یک کار ثابت و رسمی دوستانم مدام از من می پرسند اخه تو دیگه چرا به فکر مهاجرتی؟ راستش را بخواهید هر کسی در طول زندگی به دنبال بهبود شرایطه خوب من هم به همین دلیل قصد کردم که به اونجا برم تحصیلاتمو ادامه بدم و رضایت شغلی بیشتری کسب کنم
حال از شما دوست و همراه عزیزم خواهشمندم خواهر خودتونو راهنمایی کنید که ایا به نفعش هست که به همه ان چیزهایی که طی این سالیان بدست اورده پشت کنه و از نو شروع به ساخت انها کنه؟
البته از لحن تلخم من را ببخشید اما با توجه به صحبتهای دوستان در حال حاضر واقعا  نگران تصمیمی هستم که برای زندگیم گرفتم
پاسخ:
بنده نمی توانم در مورد اینکه مهاجرت شما درست است یا خیر اظهار نظر کنم این موضوعی شخصی است و اساسا توصیه پذیر نیست. به طور کلی معتقدم که مهاجرت نسخه ای برای همه نیست و هر کس باید با چشمان باز اقدام کند اما موضوع یک وجه دیگر هم دارد و  من اقدام را توصیه می کنم  یعنی با وجود دودلی فعلی معتقدم اقدام خود را پیگیری کنید با این استدلال که:
تا زمان گرفتن ویزا شما بیش از دو سال از الان منتظر خواهید بود و بعد از آن هم می توانید یکبار به کانادا بروید اقامت دایم را بگیرید و باز گردید و تا سه سال هم که نروید اقامت شما قانونی و برجاست بنابراین بگذارید اینکه بروید یا نروید  دغدغه ۵ سال بعد شما باشد کسی شما را به رفتن مجبور نمی کند ولی اگر بعداز ۵ سال بخواهید بروید و اقدام امروز را نکرده باشید معلوم نیست این امکان باشد پس الان به دنبال دریافت ویزا باشید گذشته از اینکه مهاجرت درست است یا غلط.
در ضمن برای مصاحبه هم هنوز  دیر نشده
  1. شیدا
    ۴ اسفند ۱۳۹۳ در ۱۰:۱۲ | #1

    درود جناب مختاری
    طبق پیش بینی شما پرونده کانادا ما در مرحله اپدیت بدلیل نقص مدرک غیراصلی ریجکت شد با تجدیدنظر هم موافقت نشد…باتوجه به شرایط و اینکه اقدام مجدد برایمان هم از نظر روحی و هم مالی سخت و زمان بر است قصد مهاجرت به برزیل را داریم و بعد بچه دار شدن و اقامت و زندگی…
    دراین میان هم نظرات خوب درمورد کشور برزیل هست هم بد …میخوام نظر شما رو جویا شم و اینکه بعداز چندسال مهاجرت از برزیل به کانادا رو توصیه میکنید و چطور میبینید؟
    با تشکر

  2. soroush
    ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ در ۰۷:۱۸ | #3

    سلام من برای دکتری از کشور برزیل بورسیه گرفتم، به نظر شما رفتن به برزیل خوبه یا نه؟

    • ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ در ۱۲:۴۹ | #4

      خوب و بد مطلق نداریم
      شما باید بررسی کنید و ببینید چه چیزی به دست می اورید با این رفتن و در مقابلش چه می دهید
      از نوع سوال کردنتان به نظر نمی رسد عمیق فکر کرده باشید
      مسوولیت تصمیم را باید خودتان بپذیرید

  3. مهشید
    ۴ آبان ۱۳۹۳ در ۱۲:۰۴ | #5

    سلام .من هیات علمی دانشگاه و ۳۳ ساله هستم.همسرم هم ۴۱ ساله، دندانپزشک متخصصو هیات علمی دانشگاه. از نظر مالی هم خدا رو شکر وضع مناسبی داریم. همسرم بسیار مایل به مهاجرت به امریکا هست. با توجه به شرایط مالی و اجتماعی ما مهاجرت را پیشنهاد می کنید؟

    • ۱۲ آبان ۱۳۹۳ در ۱۷:۴۹ | #6

      شما باید خود در مورد زندگی خود تصمیم بگیرید این سوالی نیست که از دیگران بپرسید
      باید بدانید دنبال چه هستید و اولویتهای زندگی شما چیست و بعد تصمیم بگیرید

  4. سمیه
    ۱۰ مهر ۱۳۹۳ در ۰۵:۴۲ | #7

    سلام من ۳۳سال دارم ودخترم ۱۶ سالشه.شوهرم مهندس مکانیکه.خدارو شکر وضع زندگیمون خوبه.امسال دخترم به رشته ریاضی رفت ودائما از سختی ادامه تحصیل تو ایران میگه.اصرار داره یک کشور ارزان ونزدیک به ایران رو برای مهاجرت انتخاب کنیم.از امکان جنگ در اینده میگه وناامنی اقتصادی.میخواد مهندسی پزشکی بخونه ومیگه بریم هند.چون ارزان .نزدیک.رو به پیشرفت ودارای ثبات امنیتیه.ایا هند انتخاب درستیه؟

    • ۱۶ مهر ۱۳۹۳ در ۲۰:۴۱ | #8

      به هیچوجه

      شرایط در ایران برای ایشان بسیار بهتر از هند است همینجا درس بخوانند بسیار بهتر از آنجاست
      رفتن به اروپا و یا آمریکا برای تحصیل البته مناسب است

  5. آزاده
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ در ۰۵:۴۴ | #9

    برای من خیلی جالبه که در ایران مهاجرت رو مساوی پشرفت می بینند . البته متاسفانه خود من هم همین طوری فکر می کردم . ولی به خداااااااااااااا اینجوری نیست . لااقل برای همه اینطور نیست . آخه ماشاا… همه اینجا فکر می کنند مغز هستند وباید از ایران فرار کنند . برای درصد خیلی کوچیکی از ایرانی ها مهاجرت پلی برای پیشرفت میشه . اونهایی که اصلا اتفاقا اینجوری مهاجرت نمی کنند . معمولا اینقدر نخبه و شاخص هستند که با هزاران پیشنهاد قاپیده می شوند . بله …. برای این دسته مهاجرت نکردن مرگ هست ….. ولی بقیه مون که توهم برمون می داره … داریم حیف میشیم …. مهاجرت یعنی شروع از صفر ….. برگشت به عقب مینیمم ۵-۶ سال و پسرفت . رومون هم نمیشه بگیم اینقدر جو گیر شده بودیم .

  6. ali
    ۱ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۳:۵۸ | #10

    سلام من می خواستم از اون اشخاصی که مهاجرت کردند یک سوال بپرسم من واقعا می خوام مهاجرت کنم ولی همسرم کمی شک و تردید دارد به نظر شما چه راه حلی مناسب است؟

    • ۸ بهمن ۱۳۹۲ در ۲۳:۱۹ | #11

      عجب سوالی است این؟

      خود فکر کنید و تصمیم بگیرید قرار نیست دیگران برای شما تصمیم بگیرند
      ااولویتهای زندگی را تعریف کنید اطلاعات جمع کنید و بررسی کنید

  7. ارمین
    ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ در ۰۸:۱۳ | #12

    با سلام خدمت تمامی دوستان
    تمامی نظرات دوستان عزیز از نظر من صحیحه من به نوبه خود خانواده هایی رو میشناسم که در ایران بهترین امکانات و از مرتبه علمی و شغلی بالایی برخوردار بودن اما با این همه وقتی ازشون سوال می کردم شما دیگه چرا ، گذشته از تمام مزییت های اونجا پاسخ میدادن : آینده فرزندمون.
    هیچ شکی نیست که زنگی در اون ور که با هدف باشه با موفقیت همراه اما تنها دلیلی که میتونه آدم رو از رفتن بازداره وابستگی های عاطفی به خانوادشه …..
    با تشکر

  8. علی
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ در ۱۸:۲۷ | #13

    جناب آقای دکتر مختاری
    با سلام و خسته نباشید
    شاید خیلی ها فکر می کنند که مهاجرت مخصوص کسانی است که نتوانستند در ایران برای خود امکاناتی مثل خانه و ماشین و شغل و غیره … فراهم کنند و ناچار شده اند راه قربت در پیش بگیرند و به کشور دیگری مهاجرت کنند از جمله یکی از دوستان که در کلاس زبان فرانسه وقتی ازش پرسیدم که کی اقدام می کنید جواب داد که ما در ایران شغل و ماشین و خانه داریم و تقریبا همه چیزمان تکمیل است و معلوم نیست شاید اصلا اقدام نکنیم
    من در اینجا خدمت این دوستان عرض کنم که مهاجرت در بسیاری از موارد از روی ناچاری نبوده بلکه نگاهی به افقهای تازه در زندگی فرد و پزیرش ریسک بزرگ برای کسانی است که همتی والا برای رسیدن به موفقییت های بزرگتر در زندگییشان دارد اگر صرفا داشتن امکانات مانع مهاجرت باشد من خود هیچگاه در این وادی قدم نمی گذاشتم چون ۷ سال سابقه کار مرتبط با رشته ام و …. را در ایران دارم
    به عنوان برادر کوچکتر از همه دوستان تقاضا دارم با تفکر و آگاهی بیشتر قدم در مسیر مهاجرت بگذارند تا در آینده خدای نکرده پشیمان نشوند
    آرزوی موفقییت برای همه مهاجران هم وطن دارم

  9. وحید
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ در ۱۱:۳۶ | #14

    سلام جناب دکتر مختاری
    بسیار جای تاسف داره که دوستانی برای مهاجرت اقدام می کنند که معنی این کلمه رو نمی دونند و فقط نظر به اینکه فلانی اقامت کانادا داره چرا من نداشته باشم یا من چرا شانسم رو امتحان نکنم و یا های دیگر …. صف مهاجرت رو طولانی تر و شاید باعث از بین رفتن فرصت برای کسانی باشند که واقعا عاشق مهاجرت و پیشرفت در سرزمین جدید هستند.

  10. مهرداد
    ۲۸ شهریور ۱۳۹۰ در ۱۰:۰۹ | #15

    با سلام، پاسخ جناب آقای مختاری کاملا آینده نگرانه و معقول است. آقای علیرضا نیز در توضیحی که گذاشته اند به نکته مهمی اشاره کرده اند و آن دیدگاه ما در خصوص رفاه است. خوب است که آن دوست عزیری که دودل هستند، از الان به فکر تحصیل و آینده کاری و اجتماعی فرزند خود نیز باشند. من این مورد را به وفور در افرادی که طی سالیان اخیر مهاجرت کرده اند می بینم و متوجه تفاوت های زندگی فرزندانشان در مقایسه با آنهاییکه در ایران بوده اند شده ام.

  11. علیرضا
    ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ در ۲۱:۵۶ | #16

    با سلام و خسته نباشید
    من کاملا با جناب مختاری موافقم و گرچه خودم هنوز درگیر نمره زبان هستم ولی بارها همین حرف رو به دوستان گفته ام
    درضمن انسان از فردای خودش اصلا خبر نداره و شاید یه روز پشیمون بشه.
    نکته دیگه اینکه ما متاسفانه در کشور خودمون تمام امکانات رفاهی در محدوده داشتن منزل و ماشین شخصی خلاصه میشود و بیشتر رفاهمون در محدوده چهاردیواری خونمون هست ولی در کانادا شاید یه منزل اجاره ای کوچیک داشته باشیم و به قول معروف یه درآمد بخورونمیر ولی بیرون از منزل هم آزادی هایی داریم که اینجا ازش خبری نیست پس انتخاب با شماست که در بیرون منزل در رفاه باشید یا در داخل منزل
    با تشکر فراوان

دیدگاه ها مسدود است.