خانه > نوشته های غیر رسمی > کانادایی که دیگر نیست

کانادایی که دیگر نیست

۱ بهمن ۱۳۹۲
این متنی است که برای انتشار در پرنیان ۱۹ نوشته ام. با توجه به حضور نخست وزیر کانادا در اسراییل مناسب دیدم در اینجا منتشر شود.
 زمانی کشوری را می شناختم که به صلح دوستی شهره بود. این کشور درست بر خلاف همسایه جنوبی اش سودای درگیری و جنگ با دیگران در سر نداشت سهل است که سرزمین امنی برای آسیب دیدگان جنگ بود برای همه آنها که گوشه امنی می خواستند و زندگی آرامی در گوشه ای از دنیا به دور از رنج سرزمین مادری. کانادا را می گویم. کانادایی که دیگر نیست. کانادایی که در لشکرکشی همسایه جنوبی به آن سوی آبها با جنگ طلبان آمریکایی همراهی نکرد. کانادایی که فرستاده هایش در نقاط مختلف دنیا سفیر صلح و دوستی بودند. کانادایی که با همه کشورهای جهان رابطه ای معقول و منطقی داشت و از افراطی گری و دخالت در بحرانهای منطقه ای دور بود تا آنجا که اتباع آن محبوب جهانیان بودند و اتباع همسایه جنوبی در سفرهای آن سوی آبها پرچمش را بر هر چه داشتند نصب می کردند تا محبوبیت کانادایی آنها را از هر گزندی دور بدارد.
دولت کانادایی که دیگر نیست نگران چهره کشورش در جهان بود، برای محیط زیست نگران بود و در فعالیتهای منطقه ای و جهانی برای حفظ محیط زیست پیشتاز بود. دشمن نداشت پس لازم نبود بمب و موشک انبار کند و ارتشی پر خرج تدارک ببیند.
 
دولت کانادایی که دیگر نیست برای مردمش ارزش قایل بود به رای و نظر آنها توجه نشان می داد و افکار عمومی را جدی می گرفت. کانادایی که می شناختم برای تامین منافع همه کانادایی ها و نه تنها بخشی کوچک از آنها تلاش می کرد. کانادایی که گم شد برای همه آنها که می خواستند به این سرزمین بیایند فرصت یکسان قایل بود و با مردمی که آنجا را سرزمین آرزوهای خود فرض کرده بودند نامهربانی نمی کرد. کانادایی که می شناختم باور داشت که کشورش را مهاجرین ساخته اند و اقتصادش اگر برپاست بر دوش مهاجرینی است که برای موفقیت تلاش مضاعف می کنند.
 
کانادا با به قدرت رسیدن هارپر و دوستان گم شد. دولت جدید را سودای دیگر در سر بود. دیگر دغدغه نام و پاکی آن در کار نبود. جهانیان که هیچ افکار عمومی کاناداییها هم اهمیت خود را در تصمیمات دولتی از دست داد. میلیاردهادلار صرف خرید چنگ افزارشد و محیط زیست اهمیت خود را به نفع شرکتهای نفتی شرکا و دوستان از دست داد. با متقاضیان مهاجرت با نهایت نامهربانی و بی انصافی رفتار شد و هر روز داستان جدیدی برای آنها ساز شد. و این قصه هنوز ادامه دارد.
 
کانادای ما گم شد و کانادای امروز کشوری است که تلاش می کند در هر بحرانی در جهان یک طرف ماجرا باشد. تصمیمات مهم و اساسی در تنظیم روابطش با جهانیان در خاورمیانه گرفته می شود و آنچه اهمیت دارد خواست کشور فرمانده یعنی اسراییل است. در زمان نوشتن این متن نیز آقای نخست وزیر برای یک هفته برای تجدید مراتب ارادت به تل آویو رفته است و قرار است دکترای افتخاری بگیرد. پارکی به نامش کرده اند و به او افتخار داده اند در مهمترین نهاد دولتی اشان سخنرانی کند و مراتب ارادت خود را برشمارد. باید منتظر بازگشت او شد و دید چه سوغاتی برای بیچاره مردم کانادایی که دیگر نیست می آورد.
  1. mehrdad
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۰:۴۵ | #1

    با سلام خدمت شما و ممنون از اطلاعات ذیقیمت و مطالب پر بارتان.

    من دکتر داروساز هستم و در معیت همسرم از طریق نیروی متخصص کبک(شیمیست) اقدام کرده ، ویزایمان را دریافت و طی چند ماه اینده وارد مونترال خواهیم شد.

    اخیرا در سایت PEBC متنی را دیدم مبنی بر اینکه از ابتدای سال ۲۰۱۴ این تشکیلات تنها پاسخگوی ارزیابی مهاجران فدرال می باشد و متقاضیان کبک باید جداگانه با انجمن مربوطه در کبک مکاتبه کنند.(شاید هم برداشت من نادرست بوده است).
    طی مکاتبه با انجمن داروسازان کبک ، اعلام کردند که با ارسال مدارک و ارزیابی انجمن و در صورت احراز شرایط ، با معرفی به دانشگاه مونترال می توان طی یک دوره اموزشی فشرده، مراحل معادل سازی مدرک را بدون امتحانات qualification طی نمود.
    سوالی که برای من پیش امده اینست که ۱: ایا من می توانم پس از لندینگ در کبک از طریقPEBC تقاضای ارزیابی مدارک نمایم و در امتحانات شرکت کنم یا خیر؟
    ۲: در صورتی که از مسیر پیشنهادی کبک اقدام نمایم ایا مدرک من در سایر ایالت ها قابل قبول خواهد بود؟

    با یک دنیا سپاس و عرض معذرت از طولانی شدن مطلب . پاینده باشید

    • ۲ اسفند ۱۳۹۲ در ۱۴:۰۰ | #2

      بنده در این زمینه نظر قطعی نمی توانم بدهند
      اگر پس از ورود ساکن کبک شوید باید مسیری که دولت کبک گفته است بروید و اگر در کبک نمانید می توانید همان موسسه مورد نظر را در نظر بگیرید و اقدام کنید

  2. Farshad
    ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۹:۰۲ | #3

    واقعا نمی دانم که چطور یک حزب حداقلی با گرایش های مذهبی افراطی الان در کانادا بر سر کار است. اینها اول در کلگری یک اقلیت پر سر و صدای تو خالی بودند که خیلی از افکار و حرفهایشان مسخره و خنده دار بود. البته گروهی به نام حزب محافظه کار مترقی! از اینها انشعاب کرده بودند و در آیالت آلبرتا حکومت را در دست داشتند. فرماندار که از حزب مذکور بود آدم بدی نبود اما دایم الخمر بود و هر از گاهی افتضاحی بالا می آورد. واقعا آدم متاسف می شود که هارپر و امثال اینها جانشین نخست وزیری مانند فرانسوا ترودو بزرگ شده اند.

    • ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۶:۰۶ | #4

      هر چند سال یک بار این اتفاق افتاده است این بار هم درست می شود سال دیگر اثری از آنها نخواهد بود

  3. Roksana
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۶:۴۴ | #5

    با عرض سلام وخسته نباشید
    یه خواهش دارم و اونم اینکه کاش این متن به زبان انگلیسی یه طوری در نشریات کانادا چاپ بشه.شاید که یه قدم خیلی کوچیک باشه در اینکه مردم و دولت بهشون یاداوری بشه که کانادا بایستی مثل قدیم بشه یه کشور صلحدوست و بی طرف و حافظ محیط زیست.شاید که تلنگوری هر چند کوچک باشد
    موفق و موید باشید

  4. ناهید
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۹:۴۵ | #6

    سلام
    اگر برای پرونده کبک که فایل نامبرش دو سال پیش آمده، هنوز تاریخ مصاحبه اعلام نشده باشد، می توان باز هم امیدوار بود. یکبار پیگیری شده (از طریق ایمیل) و پاسخ داده اند در دست بررسی است. می توان کاری انجام داد؟
    خیلی ممنون از وقتی که می گذارید.

  5. آرش
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در ۲۰:۳۵ | #8

    سلام آقای مختاری
    سیاستهای محافظه کارانه وراست گرایانه دولت هارپر دهن کجی به حد اقل ۲۸۰ هزار نفر در سراسر دنیا بوده است افرادی بابرنامه ریزی برای آینده که در جای جای کره زمین عزم رفتن به کانادایی که دیگر نیست داشته اند و سیاستهای این دولت در واقع دهن کجی به تمام دنیا بوده است و امیدوارم پاسخ مناسب و درخوری دریافت کند.

  6. مینا
    ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۴:۵۴ | #10

    ببخشید آقای دکتر امکان داره حتی با دادن مدیکال کبک و منتظر بودن برای دریافت ویزا پرونده رو رد کنند؟ و ویزا ندن؟
    با تشکر از شما

  7. M k
    ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۷:۲۲ | #12

    Can I have a link to the English version of this text?

  8. مینا
    ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۸:۰۹ | #14

    سلام آقای دکتر عزیز
    می خواستم بدونم بین دادن جواب مدیکال و گرفتن ویزا معمولاً چقدر زمان هستش؟ آیا مشکلی دوباره پیش اومده چون مدیکال کبک رو دادیم و الان منتظر اومدن ویزا هستیم
    با تشکر از شما

  9. ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۵:۳۹ | #16

    پرمغز و حقیقت‌گویانه نوشتید. زنده باد!
    این تغییر رویکرد در حکومت‌داریِ کانادا بسیاری افراد را از مهاجرت به کانادا سرد کرد. به سیر زندگی ما نیز در فرایند مهاجرت ضربه‌های مالی و عاطفی و زبانی (!) زد. امیدوارم امیدی به بازگشت به همان کانادای صلح‌طلب و خوش‌برخورد وجود داشته باشد.

    • ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۱:۴۹ | #17

      امید که حتما هست
      مردم پاسخ این روش را خواهند داد
      این حزب محافظه کار هر زمان میدان داری کرده بعد برای ۱۶ تا ۲۰ سال خانه نشین شده این بار هم همین می شود

  10. Deiji delavega
    ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۱:۳۷ | #18

    @فرهاد رضایی
    آقای عزیز
    من نمیدان چرا از رفتار و کردار اسراییلیها و طرافدارانشون( که معمولا با قلدری و زور گویی و توپو تفنگ و اعمال خشونت انگیز هم کارشون را پیش میبرن )انتقاد حتی مسالمت آمیز و در حد یک نوشته ابراز میشه زود میگن یهودی ستیزی !!!
    این گفتار مثل اینکه هر کس از دولت های کشورهای بظاهر مسلمان خاورمیانه انتقاد کنه به هش مارک اسلام ستیزی میزنن یا اگر با نظرات برخی از دول بزرگ مخالفت کنه میگن تروریست یا حامی تروریست ها !؟ اصل سکولاریسم. که یکی از اصول اساسی در خیلی از کشورهای دمکرات دنیا است یعنی جدایی دین از سیاست و عدم استفاده ابزاری از دین و اعتقادات قلبی انسانها است
    حالا در زمان جنگ دوم جهانی یک عده احمق یک کارهایی زشت و دد منشیانه کردن !! یک حرفهای بدی هم زدن همه هم میدون بد بو و بد کردن و او رفتار کاملاغلط بود اما یک عده درهنوز بعد از ۶٠ سال دارن نون همون حرفها را میخورن و علی رغم قلدری ذاتی مظلوم نمایی میکنن در ثانی وقتی اطلاعات سیاسیتون در این حده که نمیدونین کانادا ملکه داره و نخست وزیر منتخب پارلمان با دولت اقلیت فعلی همه کاره است و نه ریاست جمهوری ،لطفا بحث سیاسی و غیره نکنین متشکرم

  11. علی
    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۲:۳۵ | #19

    سلام آقای دکتر مختاری
    من موکل شما هستم و حدود ۱۱ ماه است که منتظر مدیکال هستم و پرونده ام آنکاراست. آیا مشکلی آنجا پیش آمده ممنون میشوم برایم توضیح دهید.

    • ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۱:۵۶ | #20

      صفحه نامه های کنپارس در این زمینه ها به شما کمک می کند هر هفته پیگیر باشید تا بتوانید مقایسه کنید

      خیر ۱۱ ماه به معنی مشکل نیست

  12. هستی
    ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۳:۵۶ | #21

    با سلام

    میشه لطفا بگیدانتخابات سال ۲۰۱۵ در چه ماهی برگزارمیشه؟
    میخوام ببینم کی از دست سیاستهای ضد مهاجرتی آقای هارپر خلاص میشیم

  13. alireza
    ۹ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۵:۲۶ | #23

    سلام آقای دکتر بالاخره برای خانواده ام نامه مدیکال اومد.درخواست سرمایه گذاری از طریف فدارل داشتیم.باور کنید پرونده کامل ما ۸۸ تحویل شد.به نظرتون امکان ویزا دادن تا چه مدت دیگر می تواند محقق شود.؟ممنون از اینکه پاسخ می دهید؟

  14. ۷ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۸:۱۱ | #25

    با یک تجربه خوب کاری (فنی) آیا میتوان کار مناسبی در کانادا پیدا کرد . متشکرم دکتر

  15. shahin
    ۶ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۰:۰۳ | #27

    ضمن عرض سلام سوالی داشتم از خدمتتون ما از سرمایه گذاران کبک هستیم که برای دریافت فایل نامبر مرحله فدرال ۶ ماه پیش اقدام کردیم ولی فایل نامبری دریافت فایل نکردیم آیا ممکنه که به ما فایل نامبر داده نشود علت طولانی شدن این پروسه چه میتواند باشد

    با تشکر از شما

  16. Mehrdad
    ۶ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۸:۱۳ | #29

    با سلام و خسته نباشید:
    من بهار ۲۰۰۹ فایل اسکیل ورکر فدرال باز کردم. در پاییز ۲۰۱۰ هم (به راهنمایی وکیلم) فایل اسکیل ورکر کبک…
    جالبه که از اون زمان تا حالا (بعد از دریافت ۲ فایل نامبر فدرال در سال اول و سال گذشته هم یک آپدیت) هیچ خبر دیگه ای از هیچکدام از پرونده ها نشده!!!
    کم کم دارم خسته میشم و مخصوصا پرونده کبک که حتی وقت مصاحبه هم نیومده. (برای فدرال مدتهاست منتظر مدیکال هستم).
    بنظر شما پرونده کبک رو ببندم بهتر نیست؟ یا صبر کنم شاید زودتر از فدرال جواب بده؟
    آیا با توجه به اینکه هر دو پرونده در آنکارا هستند ، این مسئله خطرناک نیست؟
    (اگر سئوالم تکراری هست و قبلا دوستان دیگر چنین چیزی رو پرسیدن ، در صورت امکان لینک جواب رو لطفا بذارید)
    دارم کم کم به این نتیجه میرسم که شاید اصلا کانادایی ها ، ملت رو سر کار گذاشتن و علاقه ای به فرستادن “مدیکال” و یا “ویزا” ندارن…
    از زحمات شما و همکاران محترمتون (مخصوصا جناب بسطامی) بسیار سپاسگذارم. موفق باشید

  17. حسن
    ۴ بهمن ۱۳۹۲ در ۲۲:۵۹ | #31

    ممنون متن بسیار زیبا و تامل برانگیزى بود.

  18. فرهاد
    ۴ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۶:۲۸ | #32

    با سلام خدمت شما.در نشریات دیکر کانادا هم از ش انتقاد میشه اکر میشه بفرمایید جند درصد ناراضیند .با تشکر.

    • ۹ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۰:۰۴ | #33

      بسیار زیاد انتقاد می شود
      مطلب جو کلارک در همین وبلاگ را بخوانید
      اعضای سابق حزب برایش کتاب هم نوشته اند

  19. فرهاد
    ۴ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۳:۱۲ | #34

    با سلام خدمت شما.در نشریات دیکر کانادا هم از ش انتقاد میشه اکر مشه بفرماعید جند درصد ناراضیند .با تشکر

  20. ریحانه
    ۴ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۳:۰۴ | #35

    سلام اقای دکتر واقعا این انکارا چشه امروز نامه های سایت شما رو دیدم ۴۹ مدیکال اومده یکی هم از انکارا نبود این دیگه ربطی به هارپر نداره مشکل در انکاراست باید در خواست و اعتراضها به این سفارت خانه متمرکز شود خدا می داند زندگی ما سرمایه گذارهای کبکی چقدر تنش و بلا تکلیفی دارد برای فردای خودمون و فرزندانمون نمی تونیم برنامه ریزی کنیم از یک طرف کلی هزینه ۱۲۰ هزار دلار از طرفی ندونی کی تکلیفت روشن میشه اخه ما در یک پروسه مشخص وارد شدیم نه در لاتاری یا مسابقه یا شرط بندی خوب بگن اقا …. وقت دیگه میرید مگه ازار رسانی هنره و به نظر میرسه مشکل در ترکیه است

  21. Alireza
    ۳ بهمن ۱۳۹۲ در ۲۱:۵۶ | #37

    @Alireza
    جناب مختاری عزیز
    من متن زیر رو در سایت دیدم برای همین سوال برام پیش آمد.
    How long are medical examinations valid for
    ?
    Medical Examinations are valid for one year from the date of the examination. You must undergo a new medical examination if your visa has not been issued within one year from your medical examination date.

  22. فرهاد رضایی
    ۲ بهمن ۱۳۹۲ در ۲۲:۲۲ | #39

    جناب مختاری درود بر شما….. کانادا یک کشور دموکرات است. رییس جمهورش را شهروندان کانادایی با ازادی کامل و بدون نظارت استصوابی انتخاب کرده اند. شما که از مواهب کانادا بهره میبرید . اگر ناراحت هستید تمنا دارم به میهن گل و بلبل خودتان برگردید.منتظر نشوید شاید شرایط تغییر نکند. حرفهای شما بوی یهودی ستیزی میدهد . من یهودی نیستم و بسیار انتقاد بر انها دارم . اما رفتن به اسراییل نباید این همه ناراحت کننده باشد. در ضمن اداره مهاجرت کانادا از این پس باید حواسشان خیلی بیشتر جمع شود تا هر کور و کچلی مثل من به کانادا راه پیدا نکند و سکولاریسم انجا را با تحمیل و نمایش افکار مذهبی از هر نوعش به گند نکشد.

    • ۸ بهمن ۱۳۹۲ در ۲۳:۳۶ | #40

      اسراییل هیچ ربطی به یهودیان ندارد و مخالفت با سیاستهای دولت کانادا و اسراییل هم ربطی به یهودی ستیزی ندارد. دقیقا به دلیل اینکه کش.ر دموکرات است بنده و دیگر شهروندان حق دارند انتقاد کنند و از گزند افرادی مانند شما که به دیگران به دلیل انتقاد می تازند در امان باشند. در ضمن کانادا رییس جمهور ندارد و نخست وزیری هم که دارد تنها ۳۴ درصد آرای رای دهندگان کانادایی را دارد و اکثریت کانادا خلاف جهت فکری آقای نخست وزیر است. در انتخابات بعدی هم پاسخ دهن کجی به خواست کاناداییهای صلح دوست را خواهد دید.
      احساساتی نشوید دوست عزیز

  23. Omid
    ۲ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۶:۳۴ | #41

    با سلام و احترام
    چه خوب گفتید آقای دکتر. من هم در این دوران انتظار از این دولت خیلی عصبانی هستم. به نظر شما میتوان به آینده ی این کشور امیدوار بود؟

    • ۲ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۶:۵۴ | #42

      بله
      کانادا یک کشور دموکرات است و مردم شرایط را تغییر می دهند سال ۲۰۱۵ هارپر باید برود

  24. زهرا
    ۲ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۵:۳۹ | #43

    سلام خسته نباشید
    با این متنی که نوشتید من که کلا ناامید شدم یعنی همین جا بمونم و بی خیال کانادا بشم؟؟؟؟
    یعنی قراره اقای هارپر نخست وزیر دائم العمر باشه؟؟
    یعنی زندگی همراه با ارامش از کانادا هم رفته؟؟

    • ۸ بهمن ۱۳۹۲ در ۲۳:۰۹ | #44

      خوبی داستان این است که اینجا نمی تواند هارپر برای همیشه باشد و تا سال دیگر باید جایش را به فرد دیگری بدهد

      اساس کانادا دموکراسی است

  25. عفت
    ۲ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۹:۴۷ | #45

    آفرین آقای دکتر . ای کاش می توانستید این متن را در نشریات و مطبوعات کانادا به هر شکلی انتقال دهید تا مردمان کانادا از باطن فریبکارانه امرای خود بیشتر آگاه شده و لااقل در رای گیری های بعدی نتوانند حضور پیدا کنند.

    • ۸ بهمن ۱۳۹۲ در ۲۳:۱۲ | #46

      این متن در پرنیان چاپ می شود نسخه انگلیسی ان هم در فیسبوک می رود
      دوستانی هستند که در نشر آن کمک می کنند

  26. آرین
    ۲ بهمن ۱۳۹۲ در ۰۹:۰۴ | #47

    وای به روزی که محک تجربه آید به میان
    تا سیه روز شود هر که در او غش باشد،،،،،،،،،،بسیار ممنون از این متن دلنشین وزیبا که “جانا سخن از زبان ما میگویی”.

  27. Alireza
    ۱ بهمن ۱۳۹۲ در ۲۱:۴۷ | #48

    با سلام وخسته نباشید. من فکر میکردم این تئوری توهم توطئه است ولی وقتی شما نوشتین احتمالا صحت داره که اسرائیل روی تصمیمات غرب خیلی تاثیرگذاره.
    من یک سوال داشتم. اینکه اعتبار مدیکال ۳۶۴ روز است و هر وقت ویزا بیاد تاریخ اعتبارش تا سالگرد انجام مدیکال هست چقدر صحت داره؟ یعنی هر چی ویزا دیرتر بیاد اعتبارش زودتر تموم میشه. ضمنا ما اسکیل ورکر فدرال اقدام کردیم و پرونده امون هم ورشو است.
    ممنونم.

    • ۸ بهمن ۱۳۹۲ در ۲۳:۱۶ | #49

      حزب محافظه کار کانادا تابع اسراییل است متاسفانه امیدوارم تغییر کنند و سال دیگر رای نیاورند
      در مورد مدیکال خیر تا ۱۸ ماه نیاز به تجدید نیست
      ویزا هم اعتبار مستقل دارد تنها مهم این است که در زمان اعتبار مدیکال صادر شود

دیدگاه ها مسدود است.